Kejadian penipuan atau scammer semakin merisaukan. siapa sahaja boleh menjadi mangsa tanpa mengira latar belakang seseorang itu. Untuk mengatasi masalah ini, Kerajaan telah menubuhkan Pusat Tindak Balas Penipuan Kebangsaan (NSRC).
Seperti dalam pembentangan Bajet 2023, Pusat Tindak Balas Penipuan Kebangsaan (NSRC) ditubuhkan sebagai pusat arahan untuk menyelaras tindak balas pantas bagi penipuan dalam talian. Ini termasuk menyelaraskan pengesanan lebih pantas ke atas dana yang dicuri dan tindakan penguatkuasaan terhadap penjenayah.
NSRC memfokuskan pada penipuan kewangan dalam talian
NRSC menumpukan kejadian dimana mangsa kehilangan wang tanpa pengetahuan dan kejadian mangsa diperdaya untuk memindahkan dana melalui perkhidmatan kewangan dalam talian.
Baca juga: Wanita Jepun Ditipu RM141,553 Oleh Kekasih Angkasawan?
Ini mungkin melibatkan pelbagai jenis kaedah penipuan, termasuk penipuan phishing, penipuan Macau, penipuan serangan perisian hasad, penghantaran pakej atau penipuan bungkusan dan love scam.
Bagaimanakah ia boleh membantu mangsa?
Apabila menerima laporan, NSRC akan menyelaraskan respons pantas oleh agensi penguatkuasaan undang-undang, institusi kewangan dan syarikat telekomunikasi untuk:
- membantu mengelakkan kerugian kewangan tambahan untuk mangsa.
- percubaan untuk mengesan dana yang dicuri.
- menyiasat jenayah dan meneruskan tindakan penguatkuasaan terhadap penjenayah.
Apakah maklumat yang diperlukan untuk melaporkan penipuan?
Semasa membuat laporan ke talian hotline NSRC 997, anda harus menyediakan maklumat berikut:
- Penerangan ringkas tentang kejadian penipuan (cth., kronologi peristiwa)
- Butiran peribadi anda (nama, kenalan, ID, nombor akaun bank)
- Butiran penipu (nama, kenalan)
- Butiran transaksi (nombor akaun bank, jumlah, masa pemindahan)
Anda juga perlu menyediakan bukti kepada polis, seperti tangkapan skrin perbualan dengan penipu.
Baca juga: Awas! Taktik Baharu Penipuan Atas Talian Melalui Fail .APK
Walau bagaimanapun, ingin ditekankan bahawa talian 997 NSRC ialah nombor respons kecemasan dan bukan pusat panggilan untuk membuat susulan kes.
Namun, anda boleh membuat susulan status kes di https://sso.rmp.gov.my atau hubungi pegawai polis yang ditugaskan untuk kes anda.